woensdag 13 februari 2013


Reflectie


Deze stroming heeft als doel de werkelijkheid weer te geven. Dit maakt het voor een lessenserie interessant, omdat er veel technieken worden gebruikt, die je de kinderen kunt leren en waar je over kunt praten. Lichtval en schaduw, werken met vlakjes en kleurgebruik zijn heldere lesonderwerpen. Het is echter jammer, dat er weinig speculatie mogelijk is over bijvoorbeeld de betekenis van het schilderij van Cézanne. Het zijn appels. Er zit naar mijn idee geen diepe laag betekenis onder. Ik vind het leuk om symboliek uit schilderijen te halen. Symboliek en de werkelijkheid zo goed mogelijk weergeven zijn elkaars tegengestelden.

Toch denk ik dat deze keuze goed is geweest. Het impressionisme is voor kleuters een aansprekende stijl. Het is kleurrijk en het zijn mooie plaatjes van herkenbare dingen.
Ik krijg nu groep 8 en ik kijk er naar uit om een keer een kunst beschouwing les te geven en naar een schilderij te kijken met veel symboliek. Ik ben benieuwd hoe ver ze komen. Welke bril van Parsons zouden zij opzetten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten